Marseille

marseille_2Den 22:a maj åkte jag till flygplatsen utan att veta vart vi skulle åka. Det visade sig vara Marseille! Efter att ha spenderat 4 dagar där kan jag nu rekommendera andra att åka dit, i och med att det är en hamnstad kan man göra det mesta; Gå runt och titta på historiska byggnader eller vandra längs hamnen för att få uppleva hamnlivet som var berikat med nyfångade fiskar på morgonen till blommor och marknad på dagen till uppvisningar och musikspelningar till kvällen. Åka till stranden och sola och bada en heldag eller ta en dagstur med färjor ut till ö-livet.

Vi valde första dagen att efter att ätit frukost(vilket var svårt att hitta, hur kan en kopp kaffe, apelsinjuice och en crossiant kallas för frukost?) så valde vi att gå upp till kyrkan. Bilden ovan visar utsikten från kyrkan ner över en del av Marseille.
marseille_3marseille_8

Därefter gick vi vidare till den kända stranden Pointe-Rouge för att bli bjuda på rosé och sola en stund. Därefter vi gick till en supermarket och köpte lunch i form av TE’s klassiska lunch utomlands; Bröd, tomater, ost, kycklingbitar, frukt och vatten. Efter att ha njutit av maten och utsikten vid havet så gick vi tillbaka till hamnen.

marseille_7

Vi byte om för att fira oss. Det var nämligen två år sedan vi träffades!

Här på bilden kan ni även se kyrkan högst upp på toppen.marseille_6

Dag två åkte vi med färjorna ut till de två kända öarna. Den första ön är Frankrikes egna Alcatraz, fästningen Château d’If. Fortet, som har förevigats av Alexander Dumas i hans bok Greven av Montecristo, konstruerades på 1500-talet för att skydda Marseille från angripare och blev senare ett fängelse. (hämtat från HÄR) marseille_5

Påminde väldigt mycket om fångarna på fortet fast en mindre variant.

Därefter åkte vi vidare till den andra ön där det fanns en mycket fin strand.

marseille_4

Sista dagen gick vi en promenad runt hela hamnen. Här kan ni se inloppet av hamnen som sträcker sig ända fram till centrum av Marseille där den stora mötesplatsen finns.

En mycket fin resa som jag uppskattade väldigt mycket!