Beijing, dag 2

20160502_124736

Dag 2, den dagen vi ska hem till Shanghai igen. Dagen vi planerade att åka till muren. Dagen då det spöregnade. 🙁

Vi gick på Nanji road som är deras shoppinggata. Vi gick in i en av gränderna där det fanns massor av matställen. Killen ovan äter alltså en friterad bläckfisk.20160502_124930

Dessa djur rörde på sig, alltså de levde. Vid beställning tog de pinnen och doppade ner dem i fritösen. 5 sekunder senare var middagen serverad. OBS, åt inget här.20160502_125114

Alltså.

20160502_130142Detta såg okej ut, men fortfarande inget vi köpte.

Sedan var det dags att fara till flygplatsen. Vi kom dit så vi hade 50 minuter på oss. SÅ FEL vi hade angående tidsåtgång. Vi försökte checka in själva i en sådan automat men vi fick felmeddelande. Gick till info-desk och blev skickade till H02. De sa att ”Computer is closed”. Vi gick tillbaka till info-desk och blev skickade till B01. De kunde inte hjälpa oss. Vi gick till info-desk och blev skickade till K10. Där var det världens längsta kö och längst fram står det en förbannad italienare som nästan skriker att han inte tänker flytta på sig förrän deras chef kommer på plats och ger honom tillbaka hans biljetter. 25 minuter kvar tills flyget går.

”Call you duty manager och get her back here so she can explain why I should be here at 8 when I still can’t go to Shanghai? CALL HER! I wont go away. I’ll stay until she’s here”.

15 minuter kvar.

Vi började ge upp hoppet. Vi fattade ingenting och fick ingen information. Killen bakom disken satt och gjorde annat. Pratade kinesiska med sin kollega och man får uppfattningen av att han struntar i en. Vi pratar lite med italienaren som har försökt flyga till Shanghai sen kl 7 imorse och fortfarande inte kunde flyga. (Shanghai har två flygplatser!). En kines som kan sjukt bra engelska förklarade efter att ha lyssnat på killen bakom disken; Den flygplats de skulle till har ställt in alla flyg på grund av regn. Många passagerare är upprörda och arga, svettiga och nervösa. Alla deras flyg har ställts in. 5 minuter kvar.

Vi fattade helt ärligt ingenting. Men till slut säger killen bakom disken som någon översätter att alla ska få nya biljetter. Det går ett flyg kl 07.00 på morgonen dagen efter som alla bokas in på. Marw sticker iväg med vår biljett för att kolla upp vad vi ska göra och jag står kvar för att få mer information. Jag får veta då att alla passagerare ska vänta vid disken så kommer de att ringa ett hotell som kommer och hämtar dem så får de sova där gratis med transfer till flyget dagen efter. Efter 20 min så kommer Marw tillbaka och säger att han har bokat in oss på ett flyg dagen efter kl 13.30… och vi behövde inte betala. O_O (<– me). Marw sa att vi kunde även ta ett senare flyg som gick 20.20 istället, men att detta var det första som gick. Då fick jag en snilleblixt! Varför tar vi inte det senare tåget och åker till muren imorgon istället? Det är värt risken att behöva betala. Marw går iväg igen. Jag inväntar hotellpersonalen.

Marw kommer tillbaka och ger tummen upp! Precis när hotellpersonalen kom och guidade oss in på en buss som kör oss iväg. Det ska sägas att ytterst lite information förmedlas, främst på grund av kommunikationsbrist med språket. Vi följer strömmen. Väl på hotellet skapas en lång kö för att checka in, där man behöver sitt boardingskort för att kunna checka in. När det är vår tur så hade vi givetvis inget boardingskort för vi lyckades ju inte checka in. Jag hade kvar vårt boardingskort från flygresan hit och vi visade dem det och förklarade att vi blev hitskickade från flygplatsen. I och med att det var sent, många i kön och de i receptionen hade fullt upp så gav dem oss ett rum ändå. Puh!

Vi går ner till matsalen där det är buffé, där sitter italienaren och sin tjej samt den engelsktalande kinesen med en kompis. Vi äter tillsammans och delar på några öl och pratar. Det blir att man berättar lite vem man är och varför man är där. Spännande historier. Vi går och lägger oss.

Kl 07.00 vaknar jag dagen efter av att telefonen ringer. ”Hello, I wonder what’s the name of your flight from yesterdag?”. Jag visste ju inte det, jag var yrvaken och frågade om det är ok att jag kommer ner om 5 minuter. Vi går ner och berättar vad vårt flyg heter och vi visar mailet med bekräftelsen på köpet av flygbiljetter och vi berättar att vi inte kunde checka in på flygplatsen och blev skickade till hotellet. De berättar att de tycker det är konstigt för att vårt flyg ställdes aldrig in utan flög som det skulle, så de förstår inte varför vi är där.
OBS! Detta konverseras via deras mobil med någon translate från engelska till kinesiska då de inte kunde språket tillräckligt bra.
Jag skriver in på engelska att vi vet inte heller varför vi är där men att de på flygplatsen skickade hit oss. (en liten vit lögn).

De gav upp, vi kunde inte argumentera detta och de kände att de inte var värt det. De sa att allt var OK och för en gång skull så blev problematiken med språket till vår fördel! Vi åt frukost(MYCKET konstig sådan!).

Vi beställer en taxi, checkar ut och åker i 1 h och 10 minuter till MUREN 😀 (OBS! Mycket solig och fin dag. Ibland får man faktiskt ha en jävla tur, vilket vi hade. Det var meningen att vi skulle till muren och göra det en fin dag till den del av muren vi ville besöka. Detta var meningen).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *