Mat-hacks, och varför du ska köpa ett surdegsbröd.

När det kommer till mat så är det värsta jag vet att slänga mat. Vilket har bidragit till konstiga blandningar(?), planera utifrån det som finns hemma, ny inspiration och att det enda vi har slängt är misslyckat bröd som vi har gett till fåglarna. Okej, vi slängde de där små ansjovis i glasburken som blev kvar från jul som hade börjat mögla. Men det var svårt att hitta någon bra användning till det.

Det har även bidragit till några små smarta hacks som har blivit rutin för oss eftersom även Andrée tänker likadant som mig när det kommer till mat.

Exempelvis;

  • Alltid pasta efter pizza: Om vi planerar att tillaga pizza så köper vi alltid körsbärstomater på burk och mozzarella(om vi inte har tillagat en egen ricotta), då vet vi att det kommer att bli över både tomatsås och ost. Därför blandar vi ordning alltid en pastadeg samtidigt som vi sätter en pizzadeg. Färsk pasta med tomatsås och mozzarella, magiskt gott! Om det blev över annat pizzatillbehör såsom färsk basilika, prosciutto eller svamp så är det bara att slänga med det ner i pastasåsen.
  • Nedsatta matvaror i butikerna: Eller att när vi handlar så kollar vi alltid vad det är för utbud på de varor som är nedsatta pga deras bäst-före-datum snart är passerat. När det kommer till kött och fisk så är det faktiskt ingen större fara, det är helt ok att datumet har passerat. När det kommer till kött så kan det ibland även vara bättre att de får ligga ett tag. Eller som denna vecka så fanns det keso som skulle snart gå ut, den köpte vi och så gjorde jag en vegetarisk lasagne som min mor lärde mig när jag flyttade hemifrån. Allt du behöver till den är; Morot, lök, vitlök, mjöl, ägg, krossade tomater och då denna keso. Du gör alltså pastadegen själv på mjöl, vatten och ägg. Enkelt och snabbt! Lök, vitlök och morot fräser man i smör och sedan tillsätter de krossade tomaterna och låter det puttra ett tag. Kavla ut pastadegen till ”lasagne-plattor” och sedan är det bara att varva mellan pastadeg, keso och tomatsåsen. In i ugnen i ca 20 minuter i 200 grader. (Egentligen klan det t.o.m. tas ut bara efter 10 minuter, då det är färska lasagneplattor så är lasagnen klar efter att den har puttrar i 2-3 minuter).
  • Blötlägg grynen dagen innan: Ett annat mat-hack är att om du brukar koka gröt på morgonen så rekommenderar jag verkligen dig att blanda ordning gröten kvällen innan, d.v.s förbered gröten såsom du äter på morgonen med vatten och låt det stå i blöt över natten. Vad som händer så är att havregrynen börjar ”blomma ut”* i vattnet och näringen i havregrynen släpps fri och kan då tas upp av kroppen. Annars passerar havregrynen igenom kroppen utan att näringsämnena kan tas upp eftersom då har det redan passerat kroppen. Det sker inte på en sekund utan snarare minst 8 timmar, därför är det smart att blötlägga det på kvällen innan och sedan är det ju bara att värma på gröten på morgonen. Det går ju fortare till och med?!
  • Förbered pastadeg: Denna funktion gäller även för pasta. Den degen mår bättre och blir godare om den får stå i kylen över natten, och inte de 30 minuterna som det står i recept. Om du ändå ska göra dig ”besväret” att göra egen pasta så kan du lika gärna göra det dagen innan den ska ätas för att få ut så mycket som möjligt av den? Jag menar, en pastadeg klarar sig i kyl i 5 dagar utan att den blir dålig. Du kan alltså förbereda degen på söndag kväll och sedan använda degen till fredagsmiddagen. Pastan ska nästan bara doppa sig i kokande vatten innan det är klart, snabbtmat?!

*Såhär skriver Sebastien i sin bok ”Le BAKBOK”:

För att klara vintern och kylen utan att all näring i ett korn går förlorad har plantan något som kan liknas vid en liten ”näringssoldat” som kallas när ”anti-näring”. Den fångar den goda näringen som finns i kornet och binder den så att den inte försvinner under den långa vintern. Det finns flera anti-närnig och den mest kända heter fytinsyra. När våren kommer och det blir varmare smälter fettet i grodden och groddningen sätter igång.  Då skickas en signal till alla anti-näringar om att släppa taget och frigöra all näring, det tar ca 10-15 timmar tills anti-näringen har brutits ned och stärkelserna bryts ner till enkla sockerarter(läs: energi) i kornets inkråm. Nu påbörjas små rötter som växer sig starkare för att lilla kornet ska kunna bli en planta. Om vi tröskar innan våren har kommit så finns ju anti-näringsämnena kvar för att skydda näringen från att frigöras som bidrar med att om du bakar ett ”vanligt” bröd som ska jäsa i 2-3 timmar så hinner inte dessa att brytas ned och näringen är fortsatt inkapslad och kroppen får ingen näring. HÄR finns en stark anledning till att baka med surdeg, då den gärna ska jäsa minst 12-15 timmar. Då hinner anti-näringen brytas ned och näringen frigörs. Förutom att näringen frigörs så utvecklas aromer och smaker, det blir en lättare matsmältning och att snabba sockerarter och komplexa kolhydrater förvandlas till långsamma sockerarter. Det bidrar att vi håller oss mätta längre och blodsockret och insulinproduktionen påverkas på ett positivt sätt. Liksom glutenet bryts ned och blir lättare att smälta, så alla ni som är glutenkänsliga. ÄT SURDEGSBRÖD.
Det innebär att om du blötlägger havregryn ca 10 timmar innan(dvs på kvällen) så får du helt plötsligt en mer näringsrik gröt som gör att du håller dig mätt längre. Eller om du gör pastadagen dagen innan så kommer det vara mer lättsmält.

När vi ändå är inne på surdeg. Det finns flera anledningar till att köpa surdegsbröd, förutom ovanstående;

  • Det håller sig längre(kanske har du märkt att din lingongrova har lyckats mögla efter bara några dagar? Väldigt konstigt)
  • Det innehåller INTE sötningsmedel eller annat konstgjord socker som man kan finna, inte minst i lingongrova.
  • Du får kanske ont i magen pga alla stärkelser och gluten som finns kvar. Kanske utvecklas du en känslighet mot gluten och om du har riktigt otur går du till en läkare som rekommenderar dig att undvika gluten och där försvinner ALL bröd, pasta och andra näringsrika kolhydrater som är viktigt för kroppen. Kanske tappar du matlusten och ekonomin sviker när du måste köpa dyra komplement produkter för att undvika gluten. Kanske råkar du utveckla matångest och får en komplicerad relation till mat. Kanske fastnar den så pass hårt att du får lära dig att leva med den resten av ditt liv. Nej, satsa på bra produkter. Det gör du genom att undvika industri-mat. Enkelt. Annars står du bredvid och hejar på när industrin skapar 100000 kg bröd på en minut som skadar miljön.
  • Bidra att surdegsbagaren kan klara sig på sitt bakande, som är ett hantverk, som är långsiktigt, som är hållbart och som behandlar miljön på ett bra sätt.

Ett sista tips;

Återuppliva överbliven gröt! Det gör du genom att antingen steka gröten(tillsammans med smör och exempelvis rivet äpple, gudomligt!) eller så blandar du med den när du sätter batchen till morgondagens gröt. Du slipper slänga gröt, du slipper planera gröt på morgonen, du får en mer näringsfull gröt och hur roligt hade det inte varit om du berättar på morgonen att du bjuder på återupplivad gröt?

 

För mer läsning hänvisar jag till Sebastien:
Skandal i lingonskogen!
Askorbinsyra: Dilemman som dela bageribranschen!
Krönikan…Redan idag!
Äkta surdegsbröd utrotningshotad?
LYCKA TILL! 🙂

4 thoughts on “Mat-hacks, och varför du ska köpa ett surdegsbröd.

    1. Eller hur?! Man kan alltid återanvända mat på något sätt. Tacos-”hänt i veckan” fungerar alltid, eller som pålägg! Topp, nu kommer gröten förhoppningsvis hålla dig mätt längre! 🙂

    1. Verkligen! Det är det som är så kul och som driver en framåt för att det finns så mycket mer att lära! Inte minst av varandra 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *